Kanał Koryncki - Grecja
Kanał Koryncki to niezwykłe dzieło inżynieryjne, o którym marzyli już starożytni.1. Długie marzenie starożytnych
Kanał Koryncki był marzeniem starożytnych Greków już w VI wieku p.n.e. Tyran Koryntu, Periander, zaproponował jego budowę, ale technologia tamtych czasów nie pozwalała na realizację tego projektu. W zamian zbudowano Diolkos, brukowaną drogę, po której przeciągano statki na specjalnych platformach.
2. Cesarz Neron i jego próba
Pierwszą poważną próbę budowy kanału podjął cesarz rzymski Neron w 67 roku n.e. Używał do tego celu tysięcy niewolników, a sam symbolicznie zaczął prace, uderzając w ziemię złotą motyką. Niestety, projekt porzucono po jego śmierci.
3. Nowoczesna realizacja
Kanał ukończono dopiero w XIX wieku, w latach 1881–1893, dzięki nowoczesnym technologiom. Inicjatorem był węgierski inżynier István Türr, a pracami kierował Grek Andreas Syngros.
4. Parametry techniczne
Kanał ma długość około 6,4 km, szerokość wynoszącą 24,6 metra u podstawy i głębokość około 8 metrów. Ściany kanału sięgają wysokości do 80 metrów
5. Mosty zwodzone
Kanał Koryncki wyróżnia się mostami zwodzonymi, które zanurzają się pod wodę, aby przepuścić statki. To unikalne rozwiązanie techniczne przyciąga uwagę turystów.
6. Popularność w turystyce
Choć kanał jest zbyt wąski dla większości nowoczesnych statków handlowych, stał się atrakcją turystyczną. Co roku przepływają przez niego statki wycieczkowe, a jego ściany są popularnym miejscem do skoków bungee.
7. Strategiczne znaczenie
Kanał pozwala statkom uniknąć 700-kilometrowej podróży wokół Peloponezu, łącząc Zatokę Koryncką z Zatoką Sarońską. Dzięki temu jest istotnym szlakiem dla mniejszych jednostek.
8. Problemy z erozją
Kanał boryka się z problemami erozji i osuwiskami, które okresowo prowadzą do zamknięcia. Ostatnie większe prace remontowe miały miejsce w 2021 roku.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz